La Sala d’Exposicions d’Algemesí ubicada al mític Casino Lliberal ens descobreix la l’obra pictòrica d’un artista nascut a Algemesí i recoconegut sobre tot per la seua trajectòria com a dissenyador i escultor. Tot era així fins que a l’any 2003, i amb un esplèndid jurat, va guanyar per unanimitat el Premi de Pintura “Ciutat d’Algemesí” amb l’obra “Bosc”, imposant-se davant de pintors de habituals de concursos. En aquell entonces va ser una magnífica sopresa vore com reputats crítics d’art aplaudien la investigació física, gestual i matèrica de Juan Vilches que saltava del món de l’escultura i el reciclatge al camp pictòric indagat amb nous suports i tècniques en res acadèmiques.
El nostre Pemi de Pintura va ser el tret d’exida de Vilches que s’animà a presentar les seues obres a concursos demostrant-se a sí mateix que la seua força plàstica no era una questió casual. La seua dedicació absoluta a experimentar i descobrir la natura oculta de materials diversos, com ara la fusta, el lleixiu, el salfumant i inclús la pols i la seua posibilitat pictórica, táctil o expressiva, li havia permés abordar el suport bidimensional amb una nova sensibilitat. D’aquesta manera aconsegueix ser sel•lecionat al Premi BMW i Sorolla amb dos obres impactants en les que el tema fonamental és el paper de periòdic i el collage davant una intensa neu.
L’exposició “Bosc, fragment i ciutat” recull sis anys de treball des d’aquell Bosc guanyador del 2003, subjecte a una concepción molt expressiva del collage, fins els rics paisatges actuals de la Marjal i de Manhattan, que demostren la maduració i el domini d’una tècnica totalmente inèdita. És la bellesa indirecta del procediment la que es revela entre els traços ferits de la taula per l'acció del gratagge i que dota de força expressiva als seus boscos compostos per troncs de periòdic, fragmentats, però profunds. Eixa sensació d'espai es deu a la plasticitat dels materials antiartístics, amb els que genera volums i textures que ens donen idea d'un paisatge a vegades erosionat, embolicat en un espés i fred manto de neu, o devastat pel foc.
La mostra ratifica la identitat pictòrica d’este artista que és un exemple de coherència i d’esforç silenciós per dependre un llenguatge que es trobava al seu interior i que ara s’ens revela quasi d’una forma natural.
Per Alejandro Villar, Crític d’art. Julio 2009
Poster
Catálogo
Albuera III 50x40cm
Amanecer en la albufera 100x120cm. Cuadro selecionado en la Bienal de pintura ciudad de Meliana 2005
Amanecer en el bosque 170x120cm
Amanecer en la albufera 45x25cm
Árboles al otro lado del río
Arrozales 45x45cm
Atardecer en la albufera 90x60cm
Atardecer en la albufera 140x120cm
Bosque quemado 120x100cm
Después del incendio 180x180. Cuadro seleccionado en el premio BMW de pintura 2006
Desde la carretera 160x130cm
Desde el aire 130x110cm
El árbol 25x25cm
El bosque nevado 190x160cm
El rayo 100x110cm
La marjal 25x25cm
La marjal 50x40cm
La nieve 40x40cm
Lluvia y tormenta en la albufera 115x50cm
Lluvia en la playa 195x95cm
Los árboles 125x110
Los dos árboles 125x80cm
Manhattan I 100x75cm
Manhattan II 120x100cm
Manhattan III 90x55cm
Nevando 45x30cm
Noche en la albufera 180x180cm
Otoño 100x110cm
Paisaje desolado 140x120cm. Obra seleccionada Premio Pintor Sorolla Valencia
Exposición Museu de la Festa Algemesí
Exposición Museu de la Festa Algemesí
Exposición Museu de la Festa Algemesí
Exposición Museu de la Festa Algemesí
Exposición sala municipal de Algemesí
Exposición sala municipal de Algemesí